De Warme Koffiehoek bij Het Poetsbureau – Part of Glowi

Het welzijn van elke medewerker staat 24/7 centraal voor Het Poetsbureau. Binnen het project ‘Warme Koffiehoek’ zorgden we voor een plek waar consulent en poetshulp samen kunnen komen om te connecteren, zich thuis te voelen en gevoeligheden kunnen bespreken met elkaar en collega’s.

Onze co-driver

Het Poetsbureau – part of Glowi is al meer dan 15 jaar actief als schoonmaakdienstverlener in België. Met meer dan 70 vestigingen en meer dan  65.000 tevreden klanten, bieden zij dagelijks hoogwaardige schoonmaakdiensten aan, aan zowel particulieren als bedrijven.

 

Hun innovatie-inspanningen zijn gericht op het ontwikkelen van nieuwe schoonmaaktechnologieën en -methodes om hun klanten een nog betere service te bieden. Met meer dan 10.000 toegewijde medewerkers, zijn zij één van de grootste werkgevers in de schoonmaakbranche in België .

Onze missie

Bij Het Poetsbureau – part of Glowi staan de poetshulpen en consulenten centraal. Het familiebedrijf is ondertussen uit zijn kinderschoenen gegroeid, maar het welzijn van elke medewerker blijft prioriteit voor hen. De Covidcrisis heeft binnen deze sector voor heel wat opschudding gezorgd, de verwachtingen van klanten liggen hoger en de werkdruk neemt toe. Dit brengt uitdagingen met zich mee.

 

Ons doel was dan ook om te bekijken hoe het staat met het welzijn van de poetshulpen en hoe de samenwerking verloopt tussen hen en de consulenten. Dit project kaderde binnen de ‘Warme Koffiehoek’ wat voor Het Poetsbureau – part of Glowi staat voor een plek waar consulent en poetshulp op kantoor kunnen samenkomen om te connecteren, zich thuis te voelen en gevoeligheden kunnen bespreken met elkaar en collega’s.

De route

Onze aanpak bij Het Poetsbureau – part of Glowi om de werkbeleving van de poetshulpen in kaart te brengen, was een tweeledige strategie. Ten eerste ontwikkelden we een op maat gemaakte survey om feedback te verzamelen over de werkervaring  van huishoudhulpen. Meer specifiek verkenden we de onderwerpen fysiek welbevinden, grensoverschrijdend gedrag, samenwerking tussen consulent en poetshulp en de Warme Koffiehoek. In totaal engageerden meer dan 1.000 poetshulpen zich om de bevraging in te vullen, die beschikbaar werd gesteld in verschillende talen. Aangezien taal geen barrière mocht zijn.

 

 

Drive HR dacht met ons mee en bood creatieve ideeën aan om de survey leuk te maken om in te vullen,” aldus Anne Maria.

 

 

Ten tweede organiseerden we focusgroepen met de consulenten om de resultaten van de survey verder uit te diepen en concrete voorstellen te formuleren ter verbetering van de organisatie. We organiseerden de focusgroepen verspreid over verschillende vestigingen van Het Poetsbureau – part of Glowi om op deze manier zo veel mogelijk consulenten te kunnen benaderen en het voor hen gemakkelijk te maken om aan te sluiten. We vroegen hen hoe zij vanuit hun invalshoek de resultaten interpreteerden en wat voor hen prioriteit leek om mee aan de slag te gaan. We onderzochten samen hoe we het werk nog aangenamer konden maken voor de poetshulpen, maar ook voor de consulenten. Dit leidde tot concrete actiepunten, waaronder het aanbieden van meer opleidingen en het verminderen van de werkbelasting waar dit kan. Ook voor de Warme Koffiehoek gingen de consulenten creatief aan de slag om hiervan een gezellig en toegankelijk plekje van te maken.

 

De bevindingen en actiepunten werden met de regiomanagers opgenomen en op de agenda gezet voor 2023.

 

“De resultaten en presentatie die werd gegeven door Drive was duidelijk, hapklaar en werd professioneel gefaciliteerd." Anne Maria Vanhees - HR Business Partner L&D en Welzijn

De aankomst

Wat we leerden uit het onderzoek is dat de samenwerking tussen consulent en poetshulp het kloppend hart is van Het Poetsbureau – part of Glowi. Meer dan 90% van de poetshulpen gaf aan dat de samenwerking met de consulent vlot verloopt en ze een goede relatie met hen hebben. Dit succes leidt tot 88% dat aangeeft dat ze over het algemeen  tevreden zijn en zich thuis voelen binnen Het Poetsbureau – part of Glowi.

 

De consulenten gaven aan hier dag in dag uit inspanningen voor te leveren door iedereen met een glimlach te ontvangen, steeds die extra mile te gaan en oprecht bekommerd te zijn over het welzijn van hun collega’s.

 

We zijn ongelooflijk blij met deze resultaten en tevreden om te zien dat de inspanningen die onze consulenten leveren, beloond worden. Voor 2023 ligt er nog heel wat op de plank en willen we verder met het project om van elk kantoor een ware thuis te maken en zowel consulent als poetshulp een plek te bieden waar ze altijd terecht kunnen,” sluit Anne Maria af.

 

Meer cases.

Elke twee jaar zet de RBFA in op een uitgebreide meting van de werkbeleving. Al sinds 2021 kiezen ze Drive HR als HR analytics partner.
Het creëeren van een onboarding waar medewerkers, leidinggevende en HR de handen in elkaar slaan? Dat was de uitdaging waar we voor stonden en de verwezenlijking die we bereikten.